Nieuws
Actrice Koblenko pleit voor cultuur: ‘wat verdedigen we eigenlijk?’
Met alleen tanks en drones is Nederland onvoldoende weerbaar, zo luidt de oproep van de Maatschappelijke Bondgenoten. Weerbaarheid tegen oorlog en conflict vraagt ook om maatschappelijke weerbaarheid, zo luidde de boodschap tijdens de onthulling van het Maatschappelijk Noodpakket in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. Actrice Victoria Koblenko, zelf Oekraïens-Nederlands, liet in een persoonlijke monoloog zien wat kunst en verhalen betekenen wanneer een samenleving onder druk staat. Haar voordracht maakte diepe indruk bij de aanwezige politici: de zaal werd fluisterstil. De bijeenkomst, een initiatief van onder meer De Creatieve Coalitie, was bedoeld om aandacht te vragen voor de onmisbare rol van kunst, cultuur en journalistiek om de maatschappelijke weerbaarheid te vertsterken. Koblenko’s optreden gaf deze boodschap een menselijk gezicht. Een dag later verscheen de monoloog integraal in De Telegraaf (10 september).
Maatschappelijk Noodpakket onthuld: Weerbaar Nederland vraagt om politieke actie
“De vraag is niet: hoeveel wapens hebben we? De vraag is: wat verdedigen we eigenlijk?”. Met die woorden opende actrice Victoria Koblenko dinsdag 9 september de bijeenkomst van de Maatschappelijke Bondgenoten. In Nieuwspoort (Den Haag) presenteerden verschillende organisaties hun actieplan voor een weerbaar Nederland. Politici en ambassadeurs van de sectoren cultuur, sport, nieuwsmedia, boeken en evenementen gingen met elkaar in gesprek over de maatschappelijke kant van veiligheid.
Werken met AI: hulpmiddel, geen vervanger
AI is geen alwetend orakel, maar een meedenkende assistent. Generatieve AI kan je helpen sneller varianten te bedenken, structuur aan te brengen en inspiratie te geven voor een eerste versie. Als je het goed gebruikt is het doel is niet om functies te vervangen, maar om menselijke uitvoeringskracht te vergroten. In ons interview met Marleen Stikker (te lezen op onze website) gaan we dieper in op waarom het zo belangrijk is om zelf controle te houden. In dit artikel helpen we je op weg bij de eerste stappen met generatieve AI.
AI-deskundige Marleen Stikker: ‘Uiteindelijk draait het om macht’
Het gaat sneller dan we denken. Generatieve AI schrijft, tekent en componeert, maar beïnvloedt vooral onze taal en verbeelding. “Als we niets doen, leggen we onze culturele productie volledig in handen van Big Tech,” zegt Marleen Stikker, directeur van Waag Futurelab. Volgens haar is dit hét moment voor de culturele sector om positie te claimen. Wat staat er op het spel, en welke rol kan publiek eigenaarschap spelen?
Oproep aan politieke partijen: kies voor een eerlijke en beschermde sector
Politieke partijen moeten na de verkiezingen van 2025 stevig investeren in een eerlijke culturele en creatieve sector. Daartoe roept De Creatieve Coalitie op in een brief aan alle verkiezingsprogrammacommissies. De koepelvereniging presenteert in de brief zes concrete voorstellen – van verplichte Fair Pay tot bescherming van zzp’ers tegen grote techbedrijven.
Kabinet is gevallen: wat betekent dit voor professionals in onze sector?
Het einde lijkt nabij: het kabinet Schoof lijkt te zijn gevallen. Grootste regeringspartij PVV heeft zijn steun aan het kabinet ingetrokken. Met vermoedelijk nieuwe Tweede Kamerverkiezingen in het verschiet rijst de vraag: wat betekent dit voor zzp’ers en werknemers in de culturele en creatieve sector? Thomas Drissen, directeur van De Creatieve Coalitie, vat het samen: "Veel stilstand, maar ook kansen."
Makerscafé: Van problemen naar innovatieve oplossingen
Makers, artiesten en kunstenaars vormen het hart van de culturele en creatieve sector. Maar zien we dat voldoende terug in het overheidsbeleid en in de plannen voor het toekomstige bestel? Tijdens de tweede editie van het Makerscafé zochten wij naar innovatieve oplossingen in gesprek met circa veertig makers, mogelijkmakers en uitvoerenden.
Creatieve professionals aan de slag met ‘Leer Lobbyen in één Dag’
Een bloeiende sector mét voldoende bestaanszekerheid is te belangrijk om aan het toeval over te laten. Daarom lanceert koepelvereniging De Creatieve Coalitie het (digitale) boek: Leer Lobbyen in één Dag. Dit boek is ontwikkeld voor iedereen die werkt in de creatieve en culturele sector die lokaal het verschil wil maken. Wil jij je inzetten voor betere broedplaatsen, voorzieningen of Fair Pay in jouw gemeente maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Na de zomer te laat: waarom je nu in actie moet komen in jouw gemeente
De gemeenteraadsverkiezingen van 2026 lijken nog ver weg, maar dat is het niet. Verkiezingsbeloftes worden niet last-minute geschreven, maar maanden van tevoren vastgelegd. Wil jij dat een eerlijke betaling en goede voorzieningen prioriteit wordt jouw gemeente? Dan moet je nú in actie komen.
Invloed op de gemeenteraad: drie manieren om gehoord te worden
Wil je iets veranderen in jouw stad of dorp? De gemeenteraad is dé plek waar besluiten worden genomen over de investeringen, werkplekken en Fair Pay in de culturele en creatieve sector. Gelukkig zijn er meerdere manieren om als professional invloed hierop uit te oefenen, ook als je géén ervaring hebt met lobbyen. Om je op weg te helpen bespreken we drie krachtige vormen van lokale lobby die je vandaag al kunt inzetten.
Van verhaal tot strategie: Hoe zet je jouw doel om naar impact?
Jij hebt een belangrijk verhaal. Je ziet een probleem in jouw beroepspraktijk of directe omgeving en weet dat er iets moet veranderen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap daadwerkelijk iets in beweging zet? Hoe verander je een goed idee in een effectieve lobbystrategie? Wij geven je vijf tips.
CreativeRoadz: 'Je staat er als creatieve freelancer niet alleen voor'
Je eigen tarieven bepalen. Omgaan met onzekerheid. Onderhandelen. Zorgen voor nieuwe klussen. Hoe pak je dat aan als creatieve freelancer? Tijdens het kennis- en netwerkevent CreativeRoadz stonden deze thema’s centraal.
Rapport: Fair Pay in de AV? Een gróót probleem
De Fair Pay-achterstand in de film- en audiovisuele sector is groot, systemisch en omvangrijk. Sterker, van de tot nu toe onderzochte deelsectoren is de Fair Pay achterstand het grootst in deze sector, zo blijkt uit nieuw onderzoek. De meerkosten om voornamelijk zzp’ers een eerlijke betaling te bieden lopen op tot gemiddeld 42% van de totale beloning.
Tweede Kamer en staatssecretaris steggelen over btw op cultuur, maar terugkrabbelen ‘is geen optie’
Zal de Tweede Kamer en het kabinet financiële dekking vinden voor het behoud van het lage btw-tarief op cultuur, kunst, lezen en sport? Deze vraag stond centraal tijdens het commissiedebat over de btw, dat deze en vorige week plaatsvond. Eerder stemden alle 150 zetels in de Tweede Kamer in met de motie Inge van Dijk c.s. (CDA) om het btw-tarief op cultuur, kunst, lezen en sport op 9% te houden. Echter, de benodigde 1,3 miljard euro was in het najaar van 2024 nog niet gevonden in de begrotingen om dit financieel te regelen.
CreativeRoadz: Nieuw evenement brengt creatieve freelancers samen
Creatieve freelancers barsten van het talent en passie voor hun vak, maar het zelfstandig ondernemerschap kan soms op de achtergrond raken. Om deze reden organiseren De Creatieve Coalitie, Platform ACCT en Cultuur+Ondernemen op 3 april CreativeRoadz. De eerste editie zal worden geopend door actrice en maker Hanna van Vliet, die onder andere bekend is van de veelgeprezen serie ANNE+.
Terugblik 2024: De zeventien wapenfeiten
Het jaar is alweer bijna ten einde. De Creatieve Coalitie kijkt terug op een daadkrachtig jaar voor de sector en voor ons als koepelvereniging. Een jaar waarin wij in gezamenlijkheid vasthoudend actie voerden tegen de verhoging van het btw-tarief, concrete stappen zetten in het realiseren van Fair Pay en een jaar waarin ‘het collectief’ van werkenden op verschillende manieren is versterkt. In dit artikel blikken wij terug op een succesvol jaar en nodigen wij jou uit om samen met ons verder te bouwen aan een sterke, verenigde sector van zzp’ers en werknemers in 2025. Juist dát is nu van groot belang.
Belast mijn publiek niet: 2.000 verhalen gedeeld met politici
De campagne "Belast Mijn Publiek Niet", een initiatief van De Creatieve Coalitie, Kunsten ’92 en de Museumvereniging, heeft een overweldigende respons gekregen. Ruim 2.000 makers, mogelijkmakers, kunstenaars, artiesten en uitvoerenden deelden hun persoonlijke verhalen om aandacht te vragen voor de voorgenomen btw-verhoging op cultuur, kunst en lezen. Deze verhalen benadrukken waarom het verhogen van het btw-tarief een slecht idee is voor het publiek en de sector.
Kritiek op AOV leidt tot nieuw wetsvoorstel
Het voorstel voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor zzp’ers gaat terug naar de tekentafel. Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken & Werkgelegenheid) heeft dit onlangs aan de Tweede Kamer geschreven. Volgens de Belastingdienst en het UWV is het huidige wetsvoorstel ‘niet uitvoerbaar’. Ook vertegenwoordigers van culturele en creatieve zzp’ers hebben kritiek geuit op het voorstel. Leden van De Creatieve Coalitie noemden het wetsvoorstel eerder ‘inadequaat’. De minister heeft toegezegd in gesprek te gaan met De Creatieve Coalitie over een nieuw voorstel.
De btw-verhoging definitief van tafel? Vijf vragen en antwoorden
De meeste krantenkoppen waren klip en klaar: de btw-verhoging op cultuur, kunst, sport, boeken en media is van tafel. Maar waarom draait de politiek deze maatregel terug en hoe zeker is het dat de btw-verhoging daadwerkelijk van de baan is? Wij stelden vijf vragen aan Thomas Drissen, directeur van De Creatieve Coalitie.
Btw-verhoging cultuur voorlopig van tafel: ‘geknokt en gestreden, adeldom verplicht’
De voorgestelde btw-verhoging van 9% naar 21% op cultuur, kunst en lezen lijkt van de baan. Minister van Financiën, Eelco Heinen, heeft tijdens het slotdebat over het Belastingplan aangegeven dat hij de wens van diverse fracties in de Tweede Kamer overneemt om de btw-verhoging niet door te laten gaan. Thomas Drissen, directeur van De Creatieve Coalitie, noemt dit ‘een buitengewoon hoopvol signaal’.