Nieuws
Verplichte AOV: twee op de drie zzp’ers willen alternatieve wachttijd
Het huidige wetsvoorstel voor een verplichte basisverzekering arbeidsongeschiktheid kan niet op voldoende steun rekenen van zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) in de culturele en creatieve sector. Dat blijkt uit onderzoek van De Creatieve Coalitie en de aangesloten lidorganisaties. Zzp’ers geven aan dat zij keuzevrijheid missen in de basisverzekering. Zo geeft 63% van de respondenten aan een kortere of langere wachttijd te willen dan 52 weken alvorens zij aanspraak kunnen maken op een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Daarnaast maken zzp’ers uit de sector zich grote zorgen over de impact van de verplichte basisverzekering in combinatie met zorgwekkende ontwikkelingen in de sector.
Jazz, Cultuurmarketing en Archeologie: Fair Pay-voorstellen open ter consultatie
Drie ketentafels van Platform ACCT hebben een belangrijk moment bereikt: zij hebben hun Fair Pay-voorstellen opengesteld ter consultatie voor alle werkenden. Afgelopen jaar hebben diverse gesprekstafels tussen werkenden en werkgevers plaatsgevonden met het doel om tot een concrete invulling te komen van het begrip Fair Pay. Nu is het moment om je als werkende uit te spreken over wat je van de voorstellen vindt.
Hoe ontwikkel je een succesvolle verenigingsstrategie? drie adviezen van Inge Poorthuis
Een sterke verenigingsstrategie is cruciaal voor het succes van elke belangenorganisatie. Maar om je doelen te kunnen bereiken is een doordachte aanpak vereist. Dat weet Inge Poorthuis, adviseur en interim-directeur bij advies-en interimbureau Kuperus&Co als geen ander. Met meer dan 15 jaar ervaring in en voor verschillende verenigingen, heeft zij eerstehands inzicht in wat een belangenorganisatie succesvol maakt. Ze deelt drie belangrijke adviezen die je kunnen helpen bij het ontwikkelen en bereiken van jouw verenigingsdoel.
Drie tips voor een succesvolle onderhandeling
De zomer is het ideale moment om te evalueren, nieuwe doelen te stellen, en om nieuwe skills te leren. Goed kunnen onderhandelen is daarbij een onmisbare vaardigheid. Onderhandelen is een kunst die zowel een goede voorbereiding als strategisch denken vereist. Of je nu onderhandelt over een zakelijke deal, je salaris, of je een alledaags conflict probeert op te lossen, zijn er universele principes die je kunt volgen om je kans op succes te vergroten. Aidan Winkels, onderhandelingsexpert bij &FLUENCE, geeft je drie onmisbare tips en tricks om effectief te onderhandelen.
Oproep aan kabinet Schoof: géén hogere btw
Vandaag debatteert de Tweede Kamer met het nieuwe kabinet over de regeringsverklaring. Als coalitie vanuit de sport, nieuws, boeken, cultuur, evenementen- en horecabranche doen we daarom vandaag een dringend beroep op de politieke partijen in de Tweede Kamer en het kabinet om de verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% te heroverwegen.
Europese verkiezingen: ga stemmen, er valt écht iets te kiezen
Donderdag 6 juni mag je naar de stembus voor het Europese parlement. In totaal zijn er 31 Nederlandse volksvertegenwoordigers die deel mogen nemen in het parlement. Deze verkiezingen hebben een directe impact op de richting en het beleid van de Europese Unie en op jouw dagelijkse leven. Breng op donderdag 6 juni je stem uit. Er valt écht iets te kiezen.
Bondgenootschap sport, media, cultuur en horeca: geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee
Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca komt in het geweer tegen de btw-verhoging. Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken. Uiteenlopende organisaties waaronder NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ‘92, NDP Nieuwsmedia en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek maken zich grote zorgen en starten daarom samen een campagne tegen hogere btw.
Peiling: zzp’ers en werknemers zwaar getroffen door btw-verhoging
De voorgenomen verhoging van het btw-tarief op cultuur en media dreigt een directe impact te hebben op de inkomens van zzp’ers en werknemers in de sector. Uit een recente peiling van De Creatieve Coalitie en Kunsten '92 blijkt dat een overweldigende meerderheid van de zzp’ers (82%) voorziet dat een verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% een negatieve impact gaat hebben op hun inkomen. Werknemers zijn eveneens bezorgd; meer dan de helft anticipeert op (gedwongen) ontslagen binnen hun organisaties als direct gevolg van deze maatregel.
Spreek je uit tegen de btw verhoging: vul de flitspeiling in
De aanstaande coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB wil het btw tarief verhogen van 9% naar 21% op cultuur en media. Deze maatregel baart ons grote zorgen. De positie van professionals in de culturele en creatieve sector komt daarmee ernstig in het geding. Daarom roepen wij zzp’ers en werknemers op om in actie te komen.
Opinie: Nieuwe coalitie bezuinigt juist op hetgeen zo hard nodig is
Moeilijk hè? Om niet ontzettend cynisch te worden? Ik neem aan dat iedereen het nieuws heeft gelezen, maar voor wie nog zweeft in heerlijke onwetendheid: de PVV, VVD, NSC en BBB hebben een coalitieakkoord bereikt en hun plannen bekendgemaakt. Het is ongeveer wat je verwacht.
Akkoord brengt betaalbaarheid en bestaanszekerheid in gevaar
Het hoofdlijnenakkoord van de toekomstige coalitiepartijen brengt de betaalbaarheid van cultuur en de bestaanszekerheid van hen die daarin werken, ernstig in gevaar. Een verhoging van 12 procentpunten van het btw-tarief betekent een harde klap voor de zzp’ers in de creatieve en culturele sector. Ook de voorgenomen bezuinigingen op andere terreinen raken de positie van zzp’ers én werknemers in de sector hard. De Creatieve Coalitie waarschuwt voor een negatieve spiraal. “Het wordt, als deze plannen doorgaan, moeilijker om kunst te ervaren en er een goede boterham mee te verdienen.”
Monitor cultuursector: arbeidsmarkt- en zzp-beleid bron van onrust formatie
Vertegenwoordigers van professionals in de culturele en creatieve sector maken zich zorgen over het arbeidsmarkt- en zzp-beleid in een mogelijk aanstaand regeerakkoord. Dit komt naar voren uit de Monitor van De Creatieve Coalitie. Er heerst onzekerheid of deze cruciale thema’s voldoende grondig zijn besproken tijdens de formatieonderhandelingen. Met meer dan 300.000 werkenden levert de sector een substantiële bijdrage aan de Nederlandse werkgelegenheid, die meer dan 4% van het totaal uitmaakt.
Vier adviezen om eerlijk betaald te krijgen - met Noud van de Rhee
Te veel werkenden worden niet eerlijk betaald in de culturele en creatieve sector. Maar zzp’ers en werknemers kunnen zelf ook het één en ander doen om een eerlijke betaling te realiseren. Fair Pay is niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor de sector. Noud van de Rhee, programmamanager bij Platform ACCT, deelt enkele adviezen over hoe je Fair Pay kunt realiseren.
Opinie: we moeten van Fair Practice code naar actie
Het genderverschil in beloning in de cultuursector tussen mannen en vrouwen bedraagt 20 procent. De Boekmanstichting presenteerde deze conclusie eind maart, na onderzoek te hebben gedaan naar genderongelijkheid in de beeldende kunst, in opdracht van het Niemeijer Fonds. Deze kennis is een belangrijke bouwsteen voor de aanpak van sociale onveiligheid, en wel een ander soort aanpak dan die we tot nu toe kennen: de urgentie voor verandering van een seksistisch en ongelijk werkklimaat wordt in de cultuursector breed gedragen, maar de voorgestelde aanpak richt zich te weinig op de economische oorzaken.
Rapport: handvatten om schijnzelfstandigheid tegen te gaan
In de culturele sector zijn zelfstandige professionals alomtegenwoordig. Dat leidt tot financieel kwetsbare posities voor werkenden, door grote concurrentie, onregelmatige inkomsten en beperkte sociale bescherming. De situatie van zzp’ers kan in veel gevallen worden verbeterd door hen in dienst te nemen, maar er zijn obstakels die dat bemoeilijken voor opdracht- en werkgevers. In opdracht van Platform ACCT heeft het onafhankelijke onderzoeksbureau DSP deze drempels en meerkosten onderzocht. Daarnaast werden handvatten in kaart gebracht.
Een formatie achter gesloten deuren: wat we wél weten
Er is een nieuwe politieke realiteit ontstaan sinds de laatste Tweede Kamerverkiezingen. Een realiteit waarin de PVV, VVD, NSC en BBB gezamenlijk een meerderheid vormen in de Tweede Kamer en zodoende pogingen ondernemen om met elkaar tot coalitiesamenwerking te komen. Na verschillende verkennende rondes, zijn er nu inhoudelijke onderhandelingen tussen de partijen gestart. Als burger krijgen we weinig mee van wat er achter gesloten deuren besproken wordt. In dit artikel nemen we je mee in wat we al wél weten over deze formatie.
Reactie op recente gebeurtenissen bij muzikant Lenny Kuhr
Het intimideren van muzikanten zoals Lenny Kuhr op basis van hun Joodse identiteit is absoluut onacceptabel. Dit vormt een inbreuk op de persoonlijke veiligheid en de artistieke vrijheid die wij in onze sector zeer serieus nemen. De culturele sector moet een veilige haven zijn waar artistieke expressie wordt gevierd en waar meningsverschillen op respectvolle wijze kunnen samenkomen.
Vijf lessen om je achterban te laten groeien
Hoe verhoog je je organisatiegraad als belangenorganisatie in de culturele of creatieve sector? Op 11 maart verzorgde de Dutch Directors Guild (DDG) een online expertsessie voor lidorganisaties van De Creatieve Coalitie over het laten groeien van je achterban. DDG heeft in de afgelopen drie jaar een grote groei gekend: voorzitter Maarten Treurniet en communicatiedeskundige Roddia Rumahloine slaagden erin om hun ledenaantal te verhogen met meer dan vijftig procent en om een bruisende community van (beeld)makers te creëren. Maar hoe hebben zij dit precies gedaan? Wij zetten 5 belangrijke lessen van Maarten en Roddia voor je op een rijtje.
Doe mee aan Fair Pay: oproep aan digitale cultuurmakers en fotografen
Werk je als fotograaf of werk je in de digitale cultuursector? Help dan mee om een eerlijke betaling concreet te maken. De ketentafels Digitale Cultuur en Fotografie vragen zzp’ers en werknemers om een vragenlijst in te vullen zodat een Fair Pay-norm kan worden vastgesteld. Dit is hét moment als fotograaf of digitale cultuurmaker om je uit te spreken.
Gepubliceerd: blauwdruk voor lokale belangenbehartigers
Wat moet je vooral wel én niet doen als beginnende belangenbehartiger in een gemeente? Dat hebben de leden van de Creatieve Coalitie Rotterdam uitgezocht. Afgelopen jaar verenigde een groep Rotterdamse culturele en creatieve makers zich om met één stem te spreken richting overheid, politiek en werkverschaffers. Hun bevindingen en waardevolle lessen zijn inmiddels gebundeld in een blauwdruk. Deze blauwdruk spoort werkenden aan om ook in andere gemeenten de belangen te behartigen van culturele en creatieve makers.