Vijf lessen om je achterban te laten groeien 

Hoe verhoog je je organisatiegraad als belangenorganisatie in de culturele of creatieve sector? Op 11 maart verzorgde de Dutch Directors Guild (DDG) een online expertsessie voor lidorganisaties van De Creatieve Coalitie over het laten groeien van je achterban. DDG heeft in de afgelopen drie jaar een grote groei gekend. Zij slaagden erin om hun ledenaantal te verhogen met meer dan vijftig procent. Maar hoe hebben zij dit precies gedaan? Wij zetten 5 belangrijke lessen van voorzitter Maarten Treurniet en communicatiedeskundige Roddia Rumahloine voor je op een rijtje. 

1. Bekijk je waarom 🔎

Om je ledenaantal te kunnen verhogen, is het belangrijk om als organisatie zichtbaar te zijn. Maar voor je kan communiceren over de kracht van je belangenorganisatie, is het ook goed om (terug) te gaan naar de basis. Wat wil je als beroepsorganisatie, netwerk of vakbond bereiken en waarom? Wat zijn je kernwaarden? Dit zal zich ook vertalen naar de verdere plannen en de manier waarop je je zichtbaar maakt. 

2. Creëer een sterk “product” 🔥

Het is een goed idee om te (her)bekijken waar je sterkte als organisatie ligt. Is er een juridisch loket dat populair is? Of heb je veel kennis over subsidies in huis? Waar zit je kracht als organisatie en hoe kun je dit verder uitbouwen? 

Regelmatig contactmomenten inplannen met de leden is cruciaal. Heb je ruimte om 1 à 2 keer per jaar een netwerkmoment in te plannen? Het is belangrijk om je leden er regelmatig aan te herinneren dat je bestaat uit een netwerk en je door het aangaan van een lidmaatschap in contact komt te staan met anderen. 

3. Doe onderzoek naar je doelgroep📍

Heb je een goed beeld van wie je doelgroep is en wat zij nodig hebben? Super. Ben je nog zoekende hierin? Dan kan onderzoek doen (zoals bijvoorbeeld een enquête uitzetten) binnen je doelgroep aangewezen zijn. Wil je nieuwe leden aanspreken? Dan kun je kijken naar mogelijke subdoelgroepen. De DDG werd er zich door de jaren bijvoorbeeld van bewust dat ze niet alleen filmregisseurs kunnen bedienen, maar ook podcast-, tv-, animatie- en radioregisseurs.  

4. Maak haalbare (communicatie)plannen 🚀

Nadat je kennis hebt opgehaald, kun je een communicatieplan schrijven. Daar vind je verschillende templates voor, zoals bijvoorbeeld deze van KVK. Het belangrijkste hierbij is dat je consistent bent in het zichtbaar maken van je organisatie. Dat kun je doen door een haalbaar plan te schrijven. Overleg met je team, bekijk kritisch wat haalbaar is qua workload, en of je eventueel budget kunt besteden. Niet vergeten, met weinig kun je ook veel doen. 

5. Evalueer je plannen 📊

Evalueer je communicatieactiviteiten: wat heeft veel opgebracht, en waarom? En waar kun je beter mee stoppen? Je kunt maandelijks je onlinekanalen evalueren om te bekijken welke content het goed doet. Je kunt ook jaarlijks je vooruitgang evalueren om te zien of je als organisatie nog op één lijn zit met je plannen, en natuurlijk om te vieren wat de noeste arbeid heeft opgeleverd.  

Het behalen van je doelstellingen gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. Neem de tijd. Roddia nam een jaar de tijd om uitvoerig onderzoek te doen en een plan te schrijven. Een belangenorganisatie op een duurzame manier opbouwen is namelijk belangrijker dan het snel te doen. 

👉 Leden van De Creatieve Coalitie kunnen met hun ledenaccount de expertsessie via deze link terugkijken.

Ben je professioneel actief bij een beroepsorganisatie, netwerk of vakbond in de creatieve of culturele sector? Dan kan jouw organisatie ook lid worden van De Creatieve Coalitie. Leden van De Creatieve Coalitie kunnen gratis deelnemen aan inhoudelijke sessies en workshops om sterker te staan als belangenorganisatie.

Vorige
Vorige

Reactie op recente gebeurtenissen bij muzikant Lenny Kuhr

Volgende
Volgende

Doe mee aan Fair Pay: oproep aan digitale cultuurmakers en fotografen